DbM
  • DbM
  • DbM
  • DbM
  • DbM

Pozycjonowanie strony. Krok po kroku do TOP 10, TOP 5 i TOP 3.

Jak samemu przejść wielką rzekę pozycjonując stronę internetową na łatwe frazy do pozycji No 1 (Number One).

Pozycjonowanie stron powszechnie błędnie utożamiane jest z SEO, dlatego też na wstępie powinieneś wiedzieć, że pozycjonowanie i SEO to dwa różne pojęcia. Obydwa odnoszą się do wyników wyszukiwania i pozycji strony w wyszukiwarkach, jednak w ich zakres wchodzą inne działania. SEO polega przede wszystkim na optymalizacji stron i udoskonalaniu serwisu pod kątem wyszukiwarek. Pozycjonowanie strony jest natomiast procesem, na który składają się wszystkie działania (również optymalizacja), które mają umożliwić danej stronie internetowej osiągnięcie jak najwyższej i stabilnej pozycji w wyszukiwarkach po wpisaniu żądanej frazy czy słowa kluczowego. Pozycjonowanie jest mocno zależne od optymalizacji, dzięki której możliwe jest dostosowanie treści, linków, jak i innych elementów strony internetowej, tak aby była ona jak najbardziej zgodna ze wskazaniami wyszukiwarki.

Pozycjonowanie to długotrwały proces, który owocuje podwyższeniem rankingu strony internetowej w wynikach wyszukiwania, co z kolei przekłada się na wielokrotne zwiększenie liczby odwiedzin (a więc i potencjalnych klientów) witryny. Pozycjonowanie pozwala pozyskać ruch organiczny (bezpłatny, naturalny, najzdrowszy) i zwiększyć widoczność strony w sieci. Jeżeli chcesz zaistnieć w Internecie musisz pozycjonować swoją stronę internetową, gdyż bez tego nie będziesz mieć wizyt na stronie, być może będziesz jedynym użytkownikiem, który widział, zna, czy kojarzy daną stronę! A chyba nie o to Ci chodzi? Zdaje się, że chcesz zyskać korzyści, jakie możesz osiągnąć poprzez dużą oglądalność Twojej strony. Czy tak? Pozycjonowanie, to jeden ze sposobów, aby ten cel osiągnąć. Są też inne techniki generowania ruchu na stronie, przeciwieństwem ruchu organicznego jest ruch płatny, który wiąże się z marketingiem i jest płatną reklamą - taka reklama bywa nie droga, ale wówczas wydane 200, 300 zł często nie daje żadnego efektu (jest to wyrzucony pieniądz) i nie czarujmy się zwykle efektowana reklama jest tak droga, że Kowalskiego na taką nie stać. Aby z zainwestowanych 500 zł na reklamę wyciągnąć 1 000 zł trzeba dobrze znać się na rzeczy. Inwestowanie w marketing w Internecie jest sposobem na biznes. Opracowanie strategii i ulokowanie mądrze pieniędzy w reklamę konkretnego przedsięwzięcia da więcej korzyści i zwróci się znacznie szybciej, niż wydane kilkaset złotych w powietrze, bez efektu końcowego. Tym bardziej, jeśli będzie do tego użyty jeden z efektywniejszych sposobów tj. linki sponsorowane, portale społecznościowe, banery reklamowe, znane serwisy internetowe tj. You Tube, blogi czy mailing. Wszelkie dostępne narzędzia reklamy online jawnej oraz niejawnej.

Marketing internetowy to wszelkie działania mające na celu opracowanie strategii dla wprowadzenia produktu i oferty na rynek, ich promocji oraz przedstawienie w korzystny sposób marki przy wykorzystaniu Internetu. Działania w marketingu internetowym zmierzają do zwiększenia widoczności w Internecie, a jednym z najczęściej używanych w tym celu narzędzi jest między innymi strona www. W działalności gospodarczej sama strona to dopiero początek, w grze o biznes trzeba dużo działać w marketingu i reklamie, a tu jak już ktoś powiedział, aby móc wyjąć trzeba wpierw włożyć. Wiedz jednak, że na łatwe frazy skutecznie pozycjonować stronę możesz samodzielnie i bezpłatnie, dlatego kiedy frazy nie są szczególnie konkurencyjne od samodzielnego pozycjonowania powinieneś zacząć promocję swojej strony w Internecie, aby z czasem móc dać się odnaleźć szczęśliwym trafem, naprawdę wytrwałą pracą milionom odwiedzającym Twoją stronę.

Samodzielne pozycjonowanie stron - krok po kroku

Istnieją pewne, niegroźne zabiegi, które rzeczywiście mogą pomóc stronie w osiągnięciu wysokiej pozycji w wyszukiwarce internetowej. Naczelną zasadą jest przede wszystkim uzbrojenie się w cierpliwość, ponieważ wszelkie działania związane z SEO powinny być wykonywane systematycznie, przez długi czas. Ich efekty nie będą widoczne od razu, jednak regularna praca może przynieść naprawdę zadowalające efekty. Pamiętaj, że pozycjonowanie to zbiór procesów, które wykonywane po kolei, z umiarem i mądrze, dają rezultat w utrzymaniu pozycji w wyszukiwarkach na stałe.

Skup się na użytkownikach - ponieważ to oni mają być odbiorcami treści znajdujących się na stronie. Stworzenie witryny przyjaznej dla wyszukiwarki może początkowo podnieść jej wyniki. Jednak przede wszystkim powinno Ci zależeć na pozyskaniu lojalnych użytkowników, którzy chętnie będą wracać na Twoją stronę.

Samodzielnie twórz ciekawe treści - wyszukiwarka "nie lubi" stron, które zawierają duplikaty tekstów i dlatego obniża ich pozycję. Jeżeli zależy Ci na wsparciu pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, samodzielnie pisz teksty i opisy, które zainteresują użytkowników. Pamiętaj również o umieszczaniu w nich ważnych dla Ciebie słów kluczowych (warto je wyboldować).

Działaj systematycznie - na bieżąco aktualizuj treści na swojej stronie. Duże, ale rzadkie zmiany są negatywnie oceniane przez Google.

Mądrze zarządzaj stroną główną - zamieszczaj na niej teksty, wypowiedzi, opisy nasycone słowami kluczowymi. Pomocne mogą okazać się również zamieszczone w nich linki do podstron.

Strukturę strony opieraj na podkatalogach - a nie na subdomenach. Co to dokładnie oznacza? Mając firmę ABC i zakładając sklep internetowy oraz blog, umieść je pod adresami www.abc.pl/sklep i www.abc.pl/blog zamiast www.sklep.abc.pl i www.blog.abc.pl.

Zamieszczaj obrazki na stronie - nadawaj im nazwy korespondujące ze słowami kluczowymi, ponieważ wyszukiwarka internetowa nie widzi elementów graficznych.

Pamiętaj o hierarchii tytułów i śródtytułów - służą do tego znaczniki od [h1] do [h6] (w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego). Stosowanie nagłówków ma wiele zalet - użytkownicy łatwiej odnajdują interesujące ich fragmenty, wyszukiwarki lepiej rozumieją budowę strony. Należy przy tym zaznaczyć, iż niezwykle istotna jest również treść tytułu i śródtytułów, dlatego też powinny one nawiązywać do słów kluczowych.

Stwórz mapę strony - zawierającą w niej podział witryny na sekcje i ich hierarchię.

Powyższe zabiegi są niegroźne dla strony i warto je skrupulatnie wykonać. Podobnie bezpieczna jest poniższa metoda pod warunkiem, że nie zaczniesz stosować nieetycznych praktyk, którym to wyszukiwarkowy Gigant (Google) wypowiedział wojnę starając się monitorować je i blokować strony, które z nich korzystają.

*

Sport to zdrowie! Odzież, akcesoria, prezenty. Zobacz!

*

Największy wybór sprzętu RTV AGD w Polsce. Sprawdź!

*

Największy wybór butów, 30% taniej z kartą rabatową!

*

Modna odzież męska, nowości. Promocje do 78%!

*

Maksymalny przyrost siły i czystej masy mięśniowej. Lets GO!

Metoda pozycjonowania strony na łatwe frazy - jest prosta:

  1. SEO - Optymalizacja. Zoptymalizuj stronę zgodnie z wytycznymi, nanieś poprawki w kodzie strony, dla treści i grafiki, wyciągnij stronę na ile potrafisz dostosowując ją do wymogów wyszukiwarki. Wykonaj wszystkie czynności tak, aby prowadziły do lepszego postrzegania strony zarówno przez użytkowników jak i wyszukiwarki. Miej też na uwadze słowa specjalisty, że praktycznie każda taktyka i strategia SEO działa przez pewien okres czasu, na pewnym poziomie i w pewnym zakresie, w zależności od tego, jak jest rozwijana oraz kto jest odpowiedzialny za jej przeprowadzenie. Musisz zdać sobie sprawę, że to co było dopuszczalne, jako działania SEO kilka lat temu, obecnie jest karane przez algorytmy Google.
  2. CONTENT (content marketing) - Treść (marketing treści). Twórz wartościową dla użytkowników treść, można przyjąć im więcej treści tym lepiej, treść, treść, treść... wartościowa, unikalna oraz systematycznie dodawana. Wśród ekspertów często używa się stwierdzenia "Content is king" i warto nad tym chwilę dłużej pomyśleć, bo treść to klucz, ona buduje zainteresowanie konkretną stroną internetową.
  3. LINK BUILDING - Linkowanie. Dodaj stronę do wartościowych katalogów, precli, w dyskusjach na forach, w komentarzach innych stron powiązanych tematycznie itp. Wykonaj pingowanie, czyli powiadom roboty wyszukiwarek o pojawieniu się nowej treści. Pamiętaj, aby robić to z umiarem i systematycznie. Po znakomitym wykonaniu punktu 1 i 2 dla łatwych słów kluczowych raptem kilka stałych linków potrafi wystarczyć, aby wejść na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Nie mniej stałe pozyskiwanie nowych linków to jeden z fundamentów SEO. Wiedz przy tym, że celem linkowania jest zmotywowanie internautów do udostępniania oraz cytowania danej witryny internetowej na innych stronach, serwisach i portalach, czyli z czasem powinieneś sprawić, abyś nie Ty sam dodawał linki, ale aby to użytkownicy linkowali z innych stron do Twojej strony.

Aby pozycjonowanie było skuteczne, niezbędne jest regularne mierzenie osiąganych efektów i wprowadzanie na tej podstawie zmian, działaniem takim zajmuje się analityka internetowa, dlatego po wykonaniu powyższych kroków przeprowadź analitykę internetową - analizę, kiedy coś przeoczyłeś podejmij działanie, jeśli to wszystko co potrafisz czekaj cierpliwie (nawet kilka miesięcy), pisząc przy okazji wolnego czasu (jeśli go masz) nowe treści na stronę, opisy do katalogów, precli... Twórz unikalne treści i zdobywaj linki do strony.
Tak przeprowadzone pozycjonowanie powinno pozwolić Twojej stronie osiągnąć pozycje w TOP 10, TOP 5, TOP 3 i z czasem No 1 (Number One) dla żądanej frazy. Gwarancji na TOP 3-1 tu nie otrzymasz, ponieważ nawet dla TOP 10-5 jest ona zwykle tylko chwytem marketingowym, a jej szybkie urzeczywistnienie może Cię kosztować nałożenie filtra krótko po rozliczeniu z wykonawcą usługi.

Jeśli powyższe działanie nie daje zadowalających efektów możesz podjąć ryzyko i zautomatyzować proces pozycjonowania korzystając z systemów wymiany linkami. Wstaw wówczas koniecznie na stronę statystyki (na tym etapie powinieneś już dawno mieć je wstawione), które wyłapują słowa kluczowe, po których ktoś znalazł stronę. Wyłapane słowa eksportuj do systemu wymiany linków (bezpiecznego - jeśli taki znasz), następnie skonfiguruj pozycjonowanie w systemie - to najszybszy, najprostszy, zautomatyzowany i zwykle skuteczny sposób na pozycjonowanie łatwych fraz, ale sposób ten obarczony jest znacznym ryzykiem otrzymania filtrów banujących stronę, dlatego w przypadku braku zadowalających wyników przy samodzielnym pozycjonowaniu dobrze jest zlecić takie firmie profesjonalnie zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych.

Uwaga! Podejmując samodzielnie działania składające się na pozycjonowanie strony, w szczególności linkowanie (nienaturalne) powinieneś mieć świadomość niebezpieczeństwa związanego z "przedobrzeniem", w wyniku którego strona zostanie zfiltrowana, pogrążona w odmętach wielkiej rzeki niepamięci Google.

Narzędzia do pozycjonowania stron (SEO narzędzia)

Bardziej zaawansowane pozycjonowanie wymaga stosowania specjalnych narzędzi, jest ich dużo, a typowo profesjonalne są płatne (każde z osobna), ale i wśród darmowych można znaleźć całkiem przydatne. Przy trudniejszych frazach, aby pokonać konkurencję niezbędne są między innymi narzędzia do: monitorowania pozycji i wzmianek, analizy strony i konkurencji, pozyskiwania i przeglądania linków oraz zakupu treści. Wśród darmowych bardzo przydatne jest narzędzie propozycji słów kluczowych, które może podsunąć nowe pomysły na ciekawe słowa i frazy - AdWords Google, kolejne to Google Analytics - analityka internetowa (audyt strony), Google Webmaster Tools - zestaw narzędzi diagnostycznych dla właścicieli witryn, Alerty Google - usługa, która pozwala być na bieżąco z informacjami na wybrany przez nas temat. Narzędzie do usuwania nienaturalnych linków: Google Disavow Links Tool. Narzędzia wykorzystywane w zakresie wyboru fraz kluczowych: planer słów kluczowych od Google (AdWords), Google Trends, Übersuggest, Senuto. Kolejne narzędzia dotyczące audytu strony: Screaming Frog, Visual SEO, Xenu, dobre bo polskie i darmowe na www.sukcesstrony.pl/analiza-strony oraz narzędzie audytu i wyceny strony SEOmastering.com (sprawdzenie TrustRank, Real PageRank, Alexa Ranking). Narzędzia wykorzystywane w temacie analizy linków: BacklinksWatch, RankSingals, DigBacklink. SEO Rambler. SiteLiner - przeszukuje całą witrynę w poszukiwaniu duplicate content. Popularny przy analizie konkurencji Ahrefs (Domain Rating) i Majestic SEO służący do analizowanie profilu linków (Trust Flow i Citation Flow) oraz inne narzędzia: Brand24, SEOptimer, WooRank. Przydatne są narzędzia do tzw. pingowania dzięki, którym informujemy roboty, że pod wskazanym adresem pojawiła się nowa treść, którą warto zaindeksować: Pingler.com, Pingomatic.com, Ping.in. Odrębna grupa to narzędzia wykorzystywane w obrębie prowadzenia statystyk: Matomo (Piwik), Netpeak Spider i narzędzia wykorzystywane w celu monitorowania fraz kluczowych: GoogleMon, Serpomonster, SeoSat, Stat4Seo oraz interesujący i całkowicie darmowy skrypt SERPOSCOPE wykorzystywany do monitorowania pozycji w wyszukiwarce Google.

SeoPilot